Fazer Sininen

Lähtökohta

Vuonna 1977 Katri-Helena lauloi ensimmäisen kerran Fazer Sininen -tunnusmusiikin "Hetki Sininen". Tästä Martti Pohjalaisen sävelmästä tuotettiin seuraavien 20 vuoden aikana lukuisia versioita tv- ja radiomainontaan ja samalla sen tunnelmasta muodostui aikaa myöten merkittävä osa Fazer Sininen -suklaan brändimielikuvaa.
Yksi ja sama versio kappaleesta ei kuitenkaan käynyt joka paikkaan ja sen käytöstä luovuttiin vähitellen. Aluksi laulu vaihtui instrumentaaliversioksi kunnes 2000-luvun alussa sävelmän käytöstä luovuttiin kokonaan.

Referenssivideo

Tavoitteet

Haluttiin selvittää, miten Fazer Sininen -suklaan tunnusmusiikkia voisi uudistaa ja ottaa uudelleen käyttöön brandiviestinnässä. Haluttiin tietää, mikä on alkuperäismusiikin arvo ja merkitys brändille sekä tutkittiin sävelmän synnyttämät mielikuvat ja tunteet kuulijoissa. Tavoitteena oli siis hahmottaa mahdollisuudet muokata musiikkia nykyaikaisemmaksi ja tämän päivän mediatarpeisiin soveltuvimmiksi.

Tutkimus

Suunnittelimme Fazerin ja mainostoimisto Hasan & Partnersin toimeksiannosta musiikkitutkimuksen, jonka kvalitatiivisen osuuden toteutti tutkimustoimisto Maps Oy.
Lisäksi suoritettiin nettitutkimuksena kvantitatiivinen testi melodian tunnistettavuudesta.
Tutkimuksia varten tuotettiin alkuperäisen äänitteen rinnalle neutraali pianoesitys sävellyksestä sekä Dj Slown tuottama ns. chillout-versio.
Tutkimus osoitti musiikin tukevan hyvin Fazer Sininen -suklaan mielikuvatavoitteita kaikissa ikäryhmissä. Lauletusta versiosta pidettiin edelleenkin eniten, mutta pelkkä melodiakin osattiin yleisesti yhdistää brändiin. Tutkimustulokset antoivat tukea myös musiikin nykyaikaistamis- ja muokkaustavoitteille.

Mitä tehtiin?

Musiikki päätettiin nostaa takaisin keskeiseksi sisältöelementiksi Fazer Sininen -suklaan markkinointiviestintään. Musiikin kehitystyö aloitettiin ja siitä tuotettiin useita erityylisiä instrumentaali- ja lauluesityksiä käytettäväksi mm. mainoselokuviin, radiomainontaan ja nettiin.

Mitä saavutettiin?

Varsinkin uudet lauletut versiot herättivät paljon kiinnostusta ja nettikeskustelua ilmestyessään vuonna 2005. Fazer Sininen on edelleen Suomen arvostetuin brändi ja markkinajohtaja.

in English